Only in China (apparently in the UK, too)

Kollar på BBC och informeras om eventuellt höjda tuition fees; the upcoming rescue in Chile; att UK's PM snackat med Obama som framfört sina condolences för Linda Norgrove som dog under ett försök att fritas från gisslan - det är högst troligt att hennes rescuers är de som råkade döda henne.. Det snackas en massa om terrordådet i London den 7 juli, 2005 - oj vad jag är paranoid när jag åker tuben.


Anyway, vad jag vill komma till är en annan nyhet som sänts femhundra gånger den senaste timmen: "Sunflower seeds fill Tate". Utställningen består av hundra miljoner porslinsimitationer av solrosfrön som tagit x antal kinesiska porslinsmålare över två år att färdigställa. Skaparen av projektet, artisten Al Weiwei, vill framföra budskapet att samtidigt som solrosfröet är ett "household object" är det även en "revolutionary symbol".


Fair enough tänker jag, men min största fråga är ändå: Hur humant är det att tillåta människor spendera över två år på att måla fejkade solrosfrön? Det är sådant vi gör på dagis i Sverige.


Tate förväntar sig över två miljoner besökare inom de kommande sex månaderna; besökare får känna på de fröiska mästerverken, men ombeds att inte ta med sig dem hem.. Skynda hit vetja!



Kommentarer
Postat av: Thiman

jag känner mig riktigt korkad nu, jag har läst första stycket fem gånger utan att riktigt förstå vad där egentligen står. jaja men gott att du bloggar igen. älskar din blogg!

2010-11-01 @ 09:12:06
URL: http://mrthi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0